Extra WoonWerk Verkeer toch Privé

Datum: 14-02-2011

Na het verloren hoger beroep inzake lunchkilometers weigert de belastingdienst de uitspraak te effectueren. De belastingdienst heeft inmiddels cassatie aangevraagd. VAVDZ heeft uitgebreid gecorrespondeerd met de belastingdienst en krijgt als finaal antwoord dat zij ondanks de rechterlijke uitspraak de lunchkilometers gewoon als privé kilometers beschouwt. Dit dupeert 250.000 berijders in Nederland. De belastingdienst toont zich hiermee een slechte verliezer.

Woon-werk verkeer is zakelijk, dus waarom is het geen woon-werk verkeer als iemand tussen de middag thuis een boterham gaat eten? De belastingdienst hanteert echter de regel van 1x woon-werkverkeer per dag. Dit is echter door berijders met succes bestreden. De belastingdienst heeft ook het hoger beroep verloren. Het ministerie is nu tegen de laatste uitspraak weer in cassatie gegaan. Een cassatieproces kan twee jaar duren. Het vermoeden bestaat dat men in die tijd de wet aan wil gaan passen. De kans dat het cassatieproces gewonnen gaat worden, is namelijk heel erg klein.

Intussen is er verwarring onder de 250.000 berijders in Nederland die een kilometeradministratie bijhouden. Alle berichten van het afgelopen jaar geven aan dat de extra woon-werk kilometers, waaronder lunchkilometers, als zakelijk aangemerkt mogen worden. De belastingdienst hanteert echter gedurende de cassatieprocedure de oude richtlijn. VAVDZ heeft er bij de belastingdienst op aangedrongen hier helder over te communiceren, zodat de berijders weten hoe zij hun kilometeradministratie bij moeten houden. De belastingdienst weigert dit.  Alleen mensen die een bezwaarschrift hebben ingediend, worden geïnformeerd. VAVDZ heeft er bij de belastingdienst op aangedrongen om te communiceren naar de hele doelgroep inclusief de belastingkantoren die berijders adviezen geven. De belastingdienst verwijst echter naar de eigen site en  weigert verder communicatie over dit punt richting de 500km verklaringhouders.

VAVDZ adviseert alle berijders, daar waar mogelijk, de kilometers ondanks de rechterlijke uitspraak toch maar als privé te registreren. Dit om torenhoge naheffingen te voorkomen. Voor alle berijders die hierdoor de 500km grens overschrijden, adviseert VAVDZ om direct een bezwaarschrift in te dienen bij controle van de kilometeradministratie.

Op deze site is alle correspondentie terug te vinden. Berijders die problemen ondervinden, worden verzocht zich bij ons te melden via info@verenigingautovandezaak.nl . De Vereniging Auto van de Zaak treedt op als belangenbehartiger en verzamelt claims.

Geplaatst op: 14-02-2011 10:57