Winterbanden zijn broodnodig

Datum: 16-11-2009

Werkgevers doen aan verkeerde zuinigheid door werknemers te ontmoedigen om te rijden op winterbanden. De Vereniging Auto Van De Zaak krijgt veel klachten van berijders die alle kosten voor winterbanden zelf moeten betalen. De Vereniging Auto Van Ve Zaak vindt dat bedrijven die het berijders moeilijk maken om winterbanden te monteren onverantwoord gedrag vertonen. Naast onverantwoord is het bovendien "penny wise, pound foolish". En wel om twee redenen.

Ten eerste zijn winterbanden natuurlijk veel veiliger dan zomerbanden op een glad wegdek. Een ongeluk zit in een klein hoekje en het is mede de verantwoordelijkheid van de werkgever om te zorgen voor de veiligheid van medewerkers. Zeker bij het gebruik van de auto van de zaak. Een medewerker die door ziekte uitvalt kost vele malen meer.

Ten tweede slijten de zomerbanden niet als de winterbanden erom zitten (logisch). De extra kosten zitten voornamelijk in het wisselen van de banden. Veel leasemaatschappijen hebben hier overigens heel goede afspraken over met bandenketens of autobedrijven.

Kortom, de Vereniging Auto Van De Zaak adviseert bedrijven een actief beleid te voeren voor het gebruik van winterbanden. Winterbanden zouden standaard moeten zijn opgenomen in iedere autoregeling.

Geplaatst op: 16-12-2011 00:34