Geen 19 cent maar 53 cent!

Datum: 27-11-2014

Werknemers betalen zelf gemiddeld 34 cent mee aan elke zakelijke kilometer die zij voor hun werkgever in de eigen auto rijden! VZR (toen nog Vereniging Auto van de Zaak) heeft in kaart gebracht wat een (zakelijke) kilometer werkelijk kost. Dat is gemiddeld zo’n 53 cent.

Werknemers die hun zakelijke kilometers in hun privéauto rijden, zullen alle berichtgeving over bijtelling van de laatste weken met enig schouderophalen hebben gelezen en aangehoord. Velen kunnen slechts een beroep doen op 19 cent per gereden kilometer, omdat zij van hun werkgevers niet meer dan deze door de Belastingdienst vastgestelde onbelaste kilometervergoeding mogen declareren. In werkelijkheid kost een (zakelijke) kilometer gemiddeld zo’n 53 cent. Werknemers betalen zelf dus 34 cent mee aan elke zakelijke kilometer die zij voor hun werkgever rijden! Inmiddels staat de onbelaste kilometervergoeding al heel lang vast op 19 cent per kilometer, terwijl daar net aan voor getankt kan worden. In 2003 was het onbelaste bedrag overigens nog 28 eurocent.

Werkgevers mogen meer vergoeden, maar houden zich in de praktijk vaak vast aan 19 cent. Vergeet ook niet de ondernemer: voor hem is die 19 cent het bedrag dat hij als kostenpost mag opvoeren voor het zakelijk gebruik van zijn privéauto.

VZR adviseert berijders om dit onderwerp aan te kaarten bij de werkgever. Verder doen wij een beroep op Staatssecretaris Wiebes om het onderwerp onbelaste kilometervergoeding mee te nemen in de herziening van de belastingwetgeving. Voor een goede stimulering van bijvoorbeeld mobiliteitsbudgetten is een verhoging van de onbelaste kilometervergoeding onontbeerlijk. Lees hier meer over onze lobby en over de onbelaste kilometervergoeding.

Geplaatst op: 29-07-2019 09:30

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

• vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen