Overleg met Belastingdienst

Datum: 27-09-2010

De Vereniging Auto van de Zaak maakte met de Belastingdienst een afspraak om regelmatig overleg te hebben over vragen die bij berijders leven. Onlangs heeft voorzitter Martin Huisman een eerste, goed gesprek gehad bij het Landelijke Coördinatiecentrum Auto. Dit onderdeel van de Belastingdienst richt zich specifiek op de fiscale bijtelling van de auto van de zaak.

Zonder een eigen belangenvereniging als VAvdZ, lukt het niet om daar aan tafel te komen. De Belastingdienst is afhoudend om met individuele berijders in gesprek te gaan. Niet onbegrijpelijk, vanuit hun perspectief. Maar zij staan er wel voor open om berijdersvragen door te spreken, als die door VAvdZ gebundeld worden.

In het eerste gesprek waren diverse vragen aan de orde. Veel daarvan hebben te maken met het bijhouden van een correcte kilometerregistratie door wie zijn of haar auto van de zaak niet wil bijtellen. Maar ook algemenere vragen. Zoals hoeveel berijders hebben eigenlijk met bijtelling te maken (ver boven een miljoen mensen, zo blijkt), hoeveel daarvan gebruiken de “verklaring van geen privégebruik” (250.000), wat levert de bijtelling op voor de staatskas en hoeveel meer is dat sinds de bijtelling in 2008 van 22 naar 25% werd verhoogd?

Alle vragen en de antwoorden erop zijn hier te vinden. VAvdZ-leden die hún specifieke vraag er nog niet bij zien staan of persoonlijke ervaringen willen delen, roepen we van harte op te mailen met info@verenigingautovandezaak.nl.

Opnieuw lunchkilometers

Het antwoord op de vraag of lunchkilometers nou aangemerkt moeten worden als privé of als zakelijke kilometers, vonden wij dermate frappant dat we daarover een brief aan de Belastingdienst hebben gestuurd.

VAvdZ vindt, net als de rechter in een recente uitspraak die behoorlijk wat publiciteit kreeg, dat lunchkilometers in de kilometerregistratie geboekt kunnen worden als zakelijk. De Belastingdienst lijkt daar niet vanuit te gaan, maar houdt er, zolang zij nog in hoger beroep is tegen deze uitspraak, aan vast dat dit privékilometers zijn.

Geplaatst op: 27-09-2010 11:44

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

• vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen