Teken de petitie Betalen-naar-Gebruik

Datum: 18-12-2018

Rekeningrijden is weer vaak in het nieuws. Zakelijke rijders zijn hier bijna allemaal tegen. Plaats- en tijdafhankelijk belasting heffen met een verplicht registratiesysteem is geen goed idee. Echter, betalen naar gebruik is een ander verhaal. Een variabele bijtelling per kilometer is een veel beter en eerlijker antwoord. VZR roept zakelijke rijders op hun stem te laten horen en de petitie te tekenen.

Het vermaledijde rekeningrijden kan weer op een groeiend politiek draagvlak rekenen. Een rondgang onder zakelijke rijders leert dat de gemiddelde zakelijke rijder hier nog steeds niet veel heil in zien. En deze 1.300.000 zakelijke rijders zijn toch echt degenen die tussen 07:00 en 19:00 uur het verkeersbeeld bepalen.

Vrijheid en privacy!
Berijders staan niet voor de lol in de file! De overheid wil met rekeningrijden kunnen sturen, wanneer je op welke snelwegen rijdt. Sturing is hierin niet nodig vinden zakelijke rijders. Zakelijke rijders zijn tegen verplichtingen en controles, en hoe zit het met de privacy? Het gevoel van vrijheid is voor een berijder erg belangrijk.

De bijtelling moet eerlijker!
De zakelijke rijder rijdt een zakenauto, omdat hij deze nodig heeft voor zijn werk. Hij gaat ermee naar zakelijke afspraken en mag hem ook privé gebruiken. Vanwege het privé-gebruik betaalt hij/zij bijtelling voor de zakenauto. Het frappante hieraan is dat je maandelijks één bedrag betaalt en dat er geen rekening gehouden wordt met het daadwerkelijk aantal privé-kilometers dat je rijdt. Als je minder rijdt, dan zou je minder bijtelling moeten betalen, betalen naar gebruik!

Technisch heel dichtbij
VZR heeft het betalen van bijtelling per kilometer uitgebreid onderzocht en er zijn kant-en-klare plannen voor het draaien van pilots om te komen tot implementatie. Ook in de mobiliteitsalliantie is er breed draagvlak onder private partijen om de bijtelling variabel te maken. Het is nu echter zaak om de stem van de berijder te laten horen.

Teken de petitie
Vereniging Zakelijke Rijders is een petitie gestart, ‘Betalen-naar-Gebruik’. Met deze petitie vragen we aandacht voor een eerlijkere manier voor het belasten van de zakenauto. Niet met rekeningrijden, wel met betalen van bijtelling naar gebruik (per kilometer). VZR roept berijders op deze petitie te tekenen.

Deze petitie zal in Den Haag worden aangeboden aan de Ministers van I&M en Financiën.

VZR
Schrijf je nu in als gratis VZR-lid, krijg toegang tot veel informatie/tips en ontvang ons maandelijks ledenbulletin met interessante onderwerpen voor zakelijk rijdend Nederland. Daarnaast help je ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347- 345 246.

Geplaatst op: 18-12-2018 13:32