Spaar je het milieu met elektrisch rijden?

Datum: 17-07-2017

Volledig elektrische auto’s hebben 0 gram CO2 uitstoot. Elke auto met een verbrandingsmotor heeft minimaal 1 gram CO2 uitstoot. Op basis van de uitstoot tijdens het rijden is een elektrische auto milieuvriendelijker. Is dat ook zo als je verder kijkt dan alleen de uitstoot tijdens het rijden?

Het is voor iedereen duidelijk dat een elektrische auto tijdens het rijden minder belastend is voor het milieu dan een auto met een verbrandingsmotor. Een elektrische auto stoot geen CO2 uit tijdens het rijden. De aandrijving is namelijk elektrisch. Bij elke benzine of diesel aangedreven auto is er sprake van CO2 uitstoot. Maar hoe belastend is de productie van de accu’s voor elektrische auto’s?

Accu productie
Ondanks het feit dat een elektrische auto tijdens het rijden geen CO2 uitstoot produceert, kan dat niet gezegd worden voor de fabricage van de accu’s.  Een Zweeds milieu onderzoeksinstituut LVI heeft bestaande literatuur over elektrische auto’s vergeleken en samengevat. De productie van accu’s is een proces welke niet milieuvriendelijk is.

De conclusie van het Zweedse onderzoek is dat voor één kWh, 150 tot 200 kilo aan broeikasgassen nodig is. Bij een Nissan Leaf met 30 kWh komt dat overeen met 5,3 ton CO2 uitstoot. Als je dat vergelijkt met een benzineauto, die 12.240 km per jaar rijdt en 130gram CO2 per km. uitstoot, dan hebben beide auto’s na 2,7 jaar evenveel C02 uitstoot geproduceerd.
Bij een elektrische auto met meer kWh is dat break-even punt uiteraard later gerealiseerd. Een Tesla met 100 kWh bereikt het break-even punt pas na ruim acht jaar. Het NRC heeft tezamen met TNO gekeken naar het Zweedse onderzoek en komt bij de Nissan Leaf tot eenzelfde conclusie. Echter, een Tesla Model S of Model X heeft een grotere actieradius, tot bijna 600km. TNO geeft ook aan dat een Tesla Model S of X niet vergeleken moet worden met een auto die 12.240 km per jaar rijdt, maar met een auto die meer kilometers rijdt. Daarom zal het break-even punt eerder bereikt worden.

Winst te behalen
Er zijn volgens TNO verschillende mogelijkheden om nog eerder het break-even punt te bereiken. Denk hierbij aan het opladen via groene stroom in plaats van grijze stroom. Het volledig recyclen van accu’s helpt hier ook aan bij. Op dit moment wordt de helft van de accu’s gerecycled. Er is dus nog meer winst te behalen.

Visie VZR en conclusie
De meest milieuvriendelijke manier van reizen is nog steeds de (niet-elektrische) fiets of de benenwagen (lees: lopen).
Wij staan positief tegenover de ontwikkeling van elektrisch vervoer. Elektrische auto’s zijn een milieuvriendelijk alternatief als je ze vergelijkt met benzine -en dieselauto’s. De terugverdientijd van een elektrische auto voor het milieu begint bij ongeveer 2,5 jaar. Op de totale levensduur van een moderne auto is er dus altijd milieuwinst voor een elektrische auto. De terugverdientijd wordt in de aankomende jaren alleen maar korter.

Kritische noot
De productie van accu’s kost inderdaad extra CO2, maar hoeveel CO2 kost de productie van een verbrandingsmotor?
Een elektrische auto rijdt op elektriciteit die ook opgewekt kan worden via wind- of de zonne-energie. Hoeveel CO2 kost het om windmolens en zonnepanelen te produceren? En hoeveel CO2 kost het om benzine en diesel te ‘vervaardigen’?

Update
De Universiteit van Luik heeft na hun onderzoek aangegeven dat een elektrische auto pas na 700.000 km schoner is, dan een brandstofauto. Daarop werd gereageerd door een Nederlandse Professor die aangaf dat een elektrische auto al na 30/40.000 kilometer schoner is. Waarop de Universiteit van Luik na een tweede onderzoek met de conclusie kwam, dat al na ongeveer 100.000 kilometer het omslagpunt voor een schonere elektrische auto bereikt was. Zal de waarheid in het midden liggen?

Wat maakt een elektrische auto nog meer aantrekkelijk?
Naast het schone karakter, zijn er meer factoren die de aantrekkelijkheid van ene elektrische auto bepalen. Heb je deze al gelezen

Op de hoogte blijven?
Via onze website en ons ledenbulletin houden wij u op de hoogte van alle ontwikkelingen en tips rondom zakelijk rijden. Schrijf u nu in als VZR-lid en ontvang ons maandelijks ledenbulletin met interessante onderwerpen voor zakelijke rijdend Nederland. Daarnaast helpt u ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kunt u altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347 – 345 246.

Geplaatst op: 29-07-2019 12:50

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

• vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen