Gerechtshof wijst voegingsverzoek automobilisten af

Datum: 15-05-2012

Het Gerechtshof in Leeuwarden heeft het verzoek van de Vereniging Auto Van De Zaak afgewezen. VAVDZ mag niet als derde-belanghebbende deelnemen aan het hoger beroep tussen hoogleraar Bernd van der Meulen en de officier van justitie inzake de administratiekosten op verkeersboetes.

Het gerechtshof geeft als argument aan dat de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften niet voorziet in een mogelijkheid voor een derde partij om zich in het proces te voegen. Het gerechtshof ziet ook geen reden om andere bestaande regelingen zoals die er zijn in de Algemene wet bestuursrecht of het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering toe te passen. Dit betekent dat algemene belangen in dit soort zaken niet collectief kunnen worden behartigd.

VAVDZ voorzitter Martin Huisman hierover: "Onze advocaat had ons hier al voor gewaarschuwd. Wij hadden een eventuele afwijzing ingecalculeerd. Dit is echter voor ons slechts een kleine tegenslag. Wij volgen de zaak op de voet en steunen dhr. Van der Meulen daar waar mogelijk. Er zijn de afgelopen weken honderden sympathiebetuigingen bij ons binnengekomen. Wij zijn speciaal een petitie gestart op de site www.administratiekostennee.nl om alle sympathisanten te verzamelen. Mensen vragen ons zelfs om standaard formulieren om alvast de kosten terug te kunnen gaan vorderen. Zo’n formulier komt er overigens als de uitspraak van het Hof gunstig is.”

De Wageningse hoogleraar Recht en Bestuur Bernd van der Meulen betreurt de afwijzing omdat de uitkomst van de zaak iedereen aangaat.
VAVDZ wacht nu eerst de uitkomst van het hoger beroep af. Dit hoger beroep dient op 1 juni. In de tussentijd roept VAVDZ iedereen op die sympathie voelt ten aanzien van dit onderwerp om de petitie te tekenen op de speciaal gemaakte site: www.administratiekostennee.nl

Geplaatst op: 15-05-2012 11:14