Een terugblik op 2022

Datum: 03-01-2023

Nu we de snelweg van 2022 hebben uitgereden en op volle toeren 2023 in rijden is het tijd om terug te blikken op het afgelopen jaar. VZR voerde onderzoeken uit, lobbyede waar kon en adviseerde op diverse vlakken. We hebben er een infographic van gemaakt.

Petitie onbelaste reiskostenvergoeding moet omhoog
VZR haalde eind 2021 al het nieuws met het voorstel om de onbelaste reiskostenvergoeding te verhogen naar in elk geval € 0,24. In 2022 lanceerde de vereniging de petitie Onbelaste reiskostenvergoeding moet omhoog! die door duizenden mensen getekend werd en met succes. De onbelaste reiskostenvergoeding gaat dit jaar na 17 jaar omhoog van €0,19 naar €0,21. Uiteraard blijft VZR ook dit jaar aandacht vragen bij de overheid voor dit onderwerp en roept de bewindslieden op om deze vergoeding op zijn minst jaarlijks te indexeren

Mobiliteitsalliantie – Betalen naar gebruik
VZR maakt onderdeel uit van de mobiliteitsalliantie en is in deze hoedanigheid ook actief op het onderwerp betalen naar gebruik. Hierbij wordt er bijtelling betaald naar het daadwerkelijk aantal gereden privé kilometers, waarbij de 22% bijtelling omgerekend overeenkomt met 12.500 privékilometers. Ook in de mobiliteitsalliantie is er breed draagvlak onder private partijen om de bijtelling variabel te maken. Het is nu echter zaak om de stem van de berijder te laten horen.

Mobiliteitsonderzoek: Wat beweegt de zakelijke rijder?
Om de VZR-lobby te kunnen onderbouwen met feiten en getoetste gegevens voeren wij regelmatig onderzoeken uit onder onze leden. Eén van de meest uitgebreide onderzoeken is het jaarlijkse onderzoek: Wat beweegt de zakelijke rijder. Inmiddels is dit onderzoek uitgegroeid tot het jaarlijkse trenddocument voor de deelnemers van het onderzoeksplatform van VZR. Op basis van de uitkomsten vertalen de deelnemers de gesignaleerde trends in hun marketing en sales strategieën.

Tevredenheid onder leasemaatschappijen onderzoek (TOL)
In het jaarlijkse onderzoek van VZR, dat samen met Feedback Company wordt uitgevoerd, gaven 5.472 leaserijders, wagenparkbeheerders en private-leaserijders hun mening over hun leasemaatschappij. Dit tevredenheidsonderzoek is het grootste onderzoek in de branche en resulteert in de verkiezing leasemaatschappij van het jaar die gewonnen werd door ALD Automotive. Lees de volledige uitslag hier.

EV van het jaar
Voor het vierde achtereenvolgende jaar werd de EV van het jaar verkiezing gehouden. De jury stond voor een mooie uitdaging, het aantal merken wat EV's produceert is bijna verdubbeld ten opzichte van 2021. Afgelopen jaar zoefden de Audi E-Tron, Kia EV6 en Fiat 500e er in de verschillende segmenten met de hoofdprijs vandoor. Lees de volledige uitslag hier.

Advies
Afgelopen jaar zijn er bijna 350 ledenvragen beantwoord en is onze bijtellingscalculator favoriet op de website met meer dan 145.000 berekeningen. Maar ook de normleaseberekeningen doen het goed met bijna 4000 stuks.

Maandelijks adviseerde VZR over afkoopsommen en mobiliteitsbudgetvragen wat resulteerde in 27 afgehandelde vraagstukken. Ook werd er met 76 gepubliceerde nieuwsberichten behoorlijk wat geschreven.

VZR-Polis
VZR lanceerde in 2022 de VZR-Polis. Een unieke verzekering voor de tweede auto in het huishouden tegen een gunstige prijs én dekking voor juridische ondersteuning bij verhaalbare letselschade en/of conflict rond gebruik van een (lease)auto. Denk bijvoorbeeld aan een afkoopsom. De verzekering is inclusief het uitgebreide VZR-lidmaatschap.

Ledenaantal gegroeid
Het ledenaantal is naar bijna 36.000 gegroeid en VZR kijkt met veel enthousiasme uit naar 2023. Komend jaar gaat VZR door met het opkomen voor de belangen van zakelijke rijders. Of je nu werknemer of ondernemer bent, zakelijke kilometers maakt in een gekochte of geleasede auto, VZR is er voor jou.

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Meld je dan aan als member van VZR.

Geplaatst op: 03-01-2023 14:23