Boete blijft 25%

Datum: 07-08-2014

Bij een onjuiste ritregistratie kan de boete oplopen tot 100%. In een zaak waar het Hof 25% echter wel voldoende vond, heeft Staatssecretaris Wiebes besloten hier niet tegen in beroep te gaan.

Onlangs heeft Staatssecretaris Wiebes besloten om niet in cassatie te gaan tegen de uitspraak van de Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Dit betreft een zaak over een foutieve rittenregistratie. De werkgever werd ‘grove schuld’ verweten omdat hij op de hoogte was dat de rittenregistratie voor een groot deel op stelposten was gebaseerd en dat de werkelijke kilometerstand regelmatig niet aansloot bij de stand in de administratie.
Het Gerechtshof gaf de inspecteur gelijk dat de werkgever ‘grove schuld’ te verwijten was.

Het beleid is dat als er sprake is van grove schuld er een boete wordt doorbelast van 25%. Maar bij een foutieve ritregistratie wordt de boete verhoogd naar 40%. En als er sprake is van een onjuiste of onvolledige kilometeradministratie zelfs tot 100%.

Het Hof vond een boete van 25% voor de bovengenoemde zaak passend. In eerste instantie ging de inspecteur hiervoor in cassatie. De Staatssecretaris heeft toch zijn cassatieberoep ingetrokken. Hij maakt daarbij de opmerking dat dit niet standaard zal gebeuren. In het geval van manipulatie of een bepaalde vorm van listigheid zijn de verhoogde boetepercentages wel van toepassing. Hij onderbouwt dit met de paragrafen 28.6 en 28.7 van het Besluit Bestuurlijke Boeten Belastingdienst (BBBB).

Vereniging Auto Van De Zaak raadt alle berijders aan om een goede rittenregistratie bij te houden.
Lees hier meer informatie over rittenregistraties.

De vereniging heeft afgelopen jaren veel aandacht en tijd besteed aan het opzetten van een keurmerk van ritregistratiesystemen. Een systeem kan veel tijd aan administratie besparen. Door het keurmerk kunnen berijders zeker zijn van de privacywaarborging. Meer informatie.

Bron: Auto&Fiscus

Geplaatst op: 08-09-2014 16:56