5% berijders betaalt verkeerde bijtelling

Datum: 24-01-2013

Werkgevers berekenen regelmatig de bijtelling onjuist door in de loonbelasting. De belangrijkste reden is dat er een verkeerde waarde van de auto als grondslag genomen wordt. Onderzoek van VAVDZ onder leden wijst uit dat bij 5% van de berijders de bijtelling niet klopt.

De bijtelling wordt door de werkgever in het salaris verrekend. De werkgever gebruikt hiervoor als grondslag de consumentenprijs van de auto. Uit een steekproef onder berijders die aangesloten zijn bij de Vereniging Auto Van De Zaak blijkt dat in 5% van de gevallen een verkeerde waarde gehanteerd wordt.

De juiste waarde is de consumentenprijs van de auto op het moment dat deze nieuw geleverd wordt, inclusief fabrieksopties. In veel gevallen worden ook afleveringskosten en dealeropties meegenomen in de berekening en dit is niet de bedoeling. Het verschil tussen een fabrieksoptie en een dealeroptie is niet zo heel moeilijk te herkennen. Bij auto's tot en met bouwjaar 2012 zijn de fabrieksopties te herkennen aan het feit dat er BPM over geheven wordt.  Bij auto's vanaf 2013 kan je dit niet meer op deze manier herkennen en kan de prijslijst in de meeste gevallen uitkomst bieden. Een dealeroptie is een achteraf gemonteerd accessoire, niet geleverd vanuit de fabriek.

Werkgevers zijn of onwetend, of gaan bij twijfel “op safe” waardoor zij een te hoge catalogusprijs hanteren. Als de grondslag voor de auto eenmaal bepaald is, dan blijft de werkgever deze vaak de hele looptijd hanteren. In een aantal gevallen betaalt de berijder jarenlang teveel bijtelling. Dit loopt al snel op tot € 250,- netto per jaar. Het komt ook voor dat een berijder te weinig bijtelling betaalt en dan het risico loopt een naheffing te krijgen van de Belastingdienst.

VAVDZ verbaast zich over het aantal vragen dat toch weer jaarlijks binnenkomt over dit onderwerp en adviseert berijders de berekening zelf goed te controleren. Als er te veel (of te weinig) betaald is, kan de werkgever dit in de aangifte loonbelasting met terugwerkende kracht rechtzetten.

Geplaatst op: 22-08-2023 13:12