Tussenoplossing Wiebes

Datum: 23-10-2014

Waar Vereniging Auto Van De Zaak vorige week nog goede hoop had dat met het uitstellen van Autobrief 2 de populaire lage bijtellingscategorieën een jaar langer zouden blijven bestaan (tot en met 2016), blijft daar weinig van over nu staatssecretaris Wiebes zijn plannen voor 2016 heeft ingediend. Lagere bijtelling is er alleen nog voor de elektrische en semi-elektrische voertuigen en voor auto’s met een CO2-uitstoot van 79 gram of minder.

Wiebes handhaaft inderdaad, zoals de vereniging verwachtte lagere bijtellingscategorieën, maar hij heeft nu, naast de 0%-categorie die eerder al verviel, ook de 4%-categorie laten vervallen. Verder scherpt Wiebes niet alleen de CO2-grenzen wederom aan, maar hij verplaatst de auto’s ook allemaal naar de volgende bijtellingscategorie. Waar voor 2015 nog een bijtelling van 14% geldt voor auto’s met een uitstoot tussen 51 en 82 gram, mag de uitstoot nu nog maar maximaal 79 gram zijn en dan niet voor een 14%- maar voor een 20%-bijtelling. 7% geldt alleen nog voor de volledig elektrische voertuigen en 14% voor alle auto’s met een uitstoot tussen 1 en 50 gram.

VAVDZ begrijpt niet dat Wiebes ook voor 2016 nog blijkt te verwijzen naar stabiliteit van belastinginkomsten. Dan zou er namelijk naast deze verzwaring ook nog ergens een belastingverlichting moeten zijn. Ons voorstel in deze blijft gestaffelde bijtelling: belasten naar daadwerkelijk privégebruik, hoe meer privékilometers, hoe meer bijtelling.

Wij gaan ervan uit dat Wiebes voor Autobrief 2 meer tijd neemt en inderdaad op de proppen komt met duurzaam en integraal beleid en dat ad hoc besluiten zoals deze voor 2016 daarin niet voorkomen.

Ook oneens met het afschaffen van de lage bijtelling?
Teken de petitie op www.wiebesnee.nl

Geplaatst op: 24-10-2014 15:05