Géén eigen risico onder werktijd!

Datum: 03-06-2010

Ten onrechte staat in het leeuwendeel van de autoregelingen een bepaling over Eigen Risico voor schades gereden in werktijd. Dit blijkt uit onderzoek dat de vereniging recent heeft gedaan. Het AD publiceerde er vandaag dit artikel over. Na raadpleging van diverse juristen concluderen zij dat VAvdZ het bij het rechte eind heeft.

Het is heel duidelijk: een werkgever mag géén Eigen Risico doorbelasten als de schade onder werktijd ontstaat. Dat is wettelijk vastgelegd in artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek. Werknemers zijn niet aansprakelijk voor schade die tijdens werktijd is toegebracht aan spullen van de werkgever.

In praktijk horen wij van eigen risico's die oplopen tot € 750,- per gebeurtenis. Dit is echt absurd. Wij zoeken voor u middelen en jurisprudentie om dit aan de kaak te stellen. Kent u een extreem voorbeeld, laat het ons dan weten.

En bij schade in privétijd?

Bij in privétijd gereden schade mag een werkgever een eigen risico aan u doorbelasten. Máár dat moet dan wel in verhouding staan met wat u normaal gesproken zou betalen als u privé verzekerd zou zijn. Het gebruikelijke eigen risico bij een particuliere autoschadeverzekering is € 136,-. De Vereniging Auto van de Zaak vindt dat het Eigen Risico voor de berijder van een auto van de zaak niet hoger mag zijn dan deze € 136,-.

Zie ook elders op onze site bij "Standpunten > Opinies > Hoogte eigen risico".

Naast het AD berichtten ook deze media hierover:

Geplaatst op: 01-07-2010 16:12