Oneigenlijk dreigement van Weekers

Datum: 11-04-2012

Weekers reageert met een dreigement richting de leaserijder en leasemaatschappijen op de Kamervragen gesteld door Kamerlid Neppérus.

Neppérus stelde vragen over de actie van Leasemaatschappij Athlon. Athlon registreert auto's voor 1 juli en laat deze staan om te gebruiken voor berijders die pas in september of oktober aan een andere auto toe zijn. De huidige CO2-uitstootnormen blijven dan op die auto nog vijf jaar van kracht.

VAVDZ reageerde al eerder op het feit dat er Kamervragen gesteld zijn:

“Bij fiscale voordelen met een harde einddatum, zie je dit eigenlijk altijd gebeuren. Dit zijn normale commerciële acties. Degene die de auto tenaamstelt, loopt ook een risico van waardevermindering als de auto niet snel verkocht wordt. Eerlijk gezegd, begrijp ik niet waarom dit nu ineens ophef oplevert en waarom hier Kamervragen over gesteld moeten worden.” , aldus Martin Huisman, voorzitter VAVDZ.

Weekers ziet het kennelijk anders en uit een dreigement om bij teveel misbruik aanvullende wetgeving op te nemen. In de reactie op de Kamervragen reageert hij met de volgende passage:

"Ik ben dan ook voornemens om, mocht blijken dat deze regeling inderdaad op grote schaal wordt toegepast, in het Belastingplan 2013 aanvullende wetgeving op te nemen die ertoe leidt dat voor deze auto’s alsnog de bijtelling wordt toegepast overeenkomstig de zuinigheidsgrenzen die vanaf 1 juli 2012 van toepassing zullen zijn."

VAVDZ verbaast zich erover dat de staastsecretaris en het ministerie verrast zijn door dergelijke commerciële initiatieven. Kennelijk ontbreekt het aan basiskennis over de automotive sector. In de automotive sector zijn "voorregistraties" gemeengoed. Het repareren door wetgeving is naast de onwenselijkheid, praktisch ook onuitvoerbaar.

Martin Huisman hierover:  "Het dreigement van de staatssecretaris is onwenselijk en onrealistisch. Dit geeft onzekerheid bij leaserijders, terwijl de nieuwe regels wat ons betreft vervelend, maar in ieder geval wel duidelijk zijn. Wij adviseren berijders om gewoon in een voorgeregistreerde auto te gaan rijden als ze de mogelijkheid hiertoe hebben. Dit is pure bangmakerij van de overheid."

"Er zijn door ons vele alternatieven aangedragen en daar wordt niet naar geluisterd. Vervolgens worden, op basis van een zeer mager Ecorys rapport, de volledige bijtellingscategorieën omgegooid. Wij hebben eerder al voorspeld dat het moeilijk en complex zou gaan worden. Dan moet je niet verbaasd zijn als partijen kijken hoe hier zo handig mogelijk mee om te gaan. Dreigen om de regeling weer bij te gaan schaven, zien wij als een zwaktebod. Dat zal ook niet gaan gebeuren, daar zijn de aantallen auto's die dit betreft veel te klein voor.", aldus Huisman.

Geplaatst op: 12-04-2012 17:01