Berijders willen geen kleinere auto

Datum: 25-03-2011

Berijders willen geen kleinere auto’s

De verkoopcijfers wijzen anders uit, maar vraag je berijders wat zij willen, dan is dat geen kleinere auto. Dit concludeert de Vereniging Auto Van De Zaak. Berijders geven in 65% van de gevallen aan dat zij de volgende keer liever niet voor een kleinere auto kiezen.

Als je de verkoopcijfers bekijkt dan is de conclusie dat er door zakelijke rijders in steeds kleinere auto’s gereden wordt. VAVDZ vroeg zich af waar deze ontwikkeling vandaan komt. Een kwantitatieve enquête onder 1.000 leden toont aan dat slechts 18% een kleinere auto wil kiezen. 65% wil geen kleinere auto en 16% is er nog niet uit.

VAVDZ onderzocht middels een kwalitatieve enquête de verklaring voor de veelbesproken “downsizing” van de zakelijke auto. Hier komen twee redenen naar voren. Allereerst spelen de kortingen op de bijtelling een rol (de 14% en 20% categorie auto’s). Auto’s met een lage bijtelling zijn vaak kleiner. Als tweede reden en hoofdreden geeft de berijder aan dat “autoregelingen” van de werkgever zijn aangescherpt. In die autoregeling wordt onder andere geregeld tot welk bedrag er een auto uitgekozen mag worden. Dit bedrag is de laatste jaren verlaagd of niet geïndexeerd. Hierdoor is de berijder gedwongen om voor een kleinere auto te kiezen.

VAVDZ concludeert dat de “downsizing” in de meeste gevallen niet uit vrije wil is ingegeven, maar door fiscale regelingen is gestuurd en/of door werkgevers is afgedwongen. VAVDZ ziet veel autoregelingen en voert in opdracht van Ondernemingsraden en berijders vergelijkingen uit tussen autoregelingen (benchmarking). VAVDZ kan bevestigen vanuit haar praktijk dat in algemene zin autoregelingen voor berijders verslechterd zijn de afgelopen jaren.

Geplaatst op: 25-03-2011 11:52