Autodelen niet populair

Datum: 02-09-2014

Autodelen blijkt op weinig draagvlak te kunnen rekenen bij de zakelijke rijder. Autodelen wordt vaak genoemd als toekomstige trend in zakelijke mobiliteit. De cijfers tonen echter iets anders aan.  Zag in 2013 nog 26% van de berijders de mogelijkheid om zijn of haar auto te delen met een collega, in 2014 is dit percentage gedaald tot 17%.

"Wij vinden het onze taak om dit soort vermeende trends, waarbij er kennelijk wat verwacht wordt van de berijders, op waarde te schatten. Dan moet je dus kijken naar draagvlak, efficiency en de dagelijkse praktijk. Het antwoord is dan klip en klaar. Autodelen voor berijders met een auto van de zaak is niet praktisch. Aldus Martin Huisman, voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak.

VAVDZ houdt jaarlijks een groot onderzoek onder berijders van een zakelijke auto. Net als vorig jaar is aan de berijder gevraagd of hij/zij bereid is de zakelijke auto te delen. Verder is gevraagd of dit verandert als hier een vergoeding tegenover zou staan. Slechts 21% geeft aan de auto te willen en kunnen delen. Dit was in 2013 nog 31%. 61% geeft ‘nee’ als antwoord op de vraag of men de auto wil delen. Hiervan geeft 69% aan dit ook niet tegen een vergoeding te willen accepteren. Voor 22% van de berijders hangt het ervan af hoe hoog de vergoeding is en welke voorwaarden er gesteld worden. ‘Efficiency’ en ‘Tijd’ noemen berijders het grootste probleem van het delen van de auto. Daarnaast boet het in aan de eigen flexibiliteit en heeft het delen van de auto een privacy-aspect.

Martin Huisman, voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak, hierover: "In de praktijk blijkt dat het autodelen beperkt blijft tot vooral particuliere initiatieven in grootstedelijk gebied. In het zakelijk gebruik wordt er wel vaker gewerkt met ‘poule-auto's’. Dit is echter geen nieuw product en vervangt zeker niet de traditionele auto van de zaak. De gemiddelde berijder betaalt een forse bijtelling om de auto te mogen rijden, hij/zij mag dan ook de vrije beschikking over het voertuig verwachten."

Wilt u op de hoogte blijven over dit soort onderwerpen? Meld u kosteloos aan.
Wilt u meer weten over ons onderzoeksplatform?
Bekijk de exacte uitkomsten in de bijlage van het persbericht...

Geplaatst op: 02-09-2014 13:26