Aantal leden: 20058 and counting

Lage bijtelling verdwijnt praktisch in 2016

In 2016 is er alleen nog een lagere bijtelling van 7% voor de elektrische en 14% voor de semi-elektrische voertuigen. In 2015 gelden daarvoor nog de respectievelijke bijtellingspercentages van 7% en 14%. Alleen auto's met een CO2-uitstoot van 79 gram of minder krijgen 20% bijtelling. Dit betreft echter modellen die niet echt geschikt zijn voor veelvuldig zakelijk gebruik. Op een aantal niet-zakelijke kleine auto's na, vallen alle leaseauto's vanaf 2016 dus weer in het tarief van 25% bijtelling. Dit kost berijders van een auto van de zaak gemiddeld € 167 netto per maand.

Naast de 0%-categorie die eerder al verviel, komt nu ook de 4%-categorie te vervallen.

In totaal zijn er nog 4 bijtellingscategorieën in 2016: 7%, 14%, 20% en 25%.

Een en ander is van toepassing voor auto's die op of na 1 januari 2016 worden geregistreerd. Voor auto's die reeds zakelijk zijn ingezet, blijft het bestaande bijtellingspercentage gelden tot maximaal 60 maanden na kentekenregistratiedatum.

De bijtelling voor 2016 staat nu in een Nota van Wijziging, waarover de Kamer op 13 november een besluit neemt. Vereniging Auto Van De Zaak lobbyt ervoor de Nota van Wijziging van tafel te krijgen en voor een structurele, doordachte Autobrief 2, bekijk hier de standpunten.

Maak nu samen met ons een vuist tegen de plannen van Staatssecretaris Wiebes, steun onze actie en teken de petitie!

Op de hoogte blijven? Meld u aan bij de vereniging!